8آوریل 2022- سوال: کارشناش عزیز، ما مسلمان هستیم و در ماه رمضان روزه می گیریم. با این حال، اخیراً تشخیص داده شد که من به دیابت مبتلا هستم. یکی دیگر از بستگانم که او نیز به دیابت مبتلا می باشد، به من گفت که نمی توانم روزه بگیرم. آیا توصیه ای دارید که چگونه در این ایام مقدس با خیال راحت بتوانم مناسک روزه داری را به جا آورم؟ آیا چیزی وجود دارد که من باید برای تطبیق با شرایط خود تغییر دهم؟

پاسخ: زمانی که با دیابت زندگی می کنید، رژیم غذایی شما بخشی حیاتی از برنامه درمانی شما است. بیماران مبتلا به دیابت باید در مورد غذاهایی که می خورند و جزئیات آن مانند کالری، کل کربوهیدرات مصرفی، فیبر، چربی، نمک و شکر بیشتر مراقب باشند. همه اینها می توانند بر سطح قند خون آنها تأثیر بگذارند.

برای شما به عنوان یک فرد مبتلا به دیابت، روزه گرفتن چیزی است که نباید بدون برنامه ریزی قبلی انجام دهید. من توصیه می کنم که با تیم مراقبت های بهداشتی خود در مورد ویژگی های سلامت خود و جزئیات مربوط به روزه داری خود صحبت کنید.

از خطرات احتمالی عوارض ناشی از روزه داری، می توان به قند خون پایین یا بالا و کم آبی بدن، اشاره کرد. به طور معمول، افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که به خوبی کنترل می شوند و دیابت خود را با داروها و سبک زندگی مدیریت می کنند، ممکن است در ماه رمضان روزه بگیرند، تا زمانی که بتوانند تحت راهنمایی تیم مراقبتی خود، داروهای خود را تنظیم کنند.

با این حال، افرادی هستند که در صورت روزه گرفتن در ماه رمضان ممکن است در معرض خطر بالایی برای عوارض باشند. که شامل افراد زیر می باشند:

·        افراد مبتلا به دیابت نوع 1

·        افراد مبتلا به دیابت نوع 2 با کنترل ضعیف قند خون یا مصرف انواع خاصی از انسولین

·        افرادی با سابقه اخیر کاهش شدید قند خون یا کتواسیدوز دیابتی

·        افرادی با سابقه افت مکرر قند خون یا عدم آگاهی از افت قند خون

·        افراد مبتلا به بیماریهایی مانند بیماری شدید کلیوی یا عوارض عروق خونی

·        زنان دیابتی باردار

تیم مراقبت بهداشتی شما ممکن است به شما پیشنهاد دهد که اگر در معرض خطر بالای عوارض هستید، از روزه گرفتن خودداری کنید. اگر تصمیم به روزه داری گرفته شود، متخصص مراقبت های بهداشتی و تیم مراقبت دیابت، احتمالاً آموزش هایی را در مورد مدیریت دیابت و تنظیم داروها یا دوزهای انسولین در هنگام ناشتا به شما ارائه می دهند.

مهم ترین نکته ای که باید به خاطر داشته باشید، اینست که اگر قصد دارید در ماه رمضان روزه بگیرید باید قند خون خود را به دقت کنترل کنید و باید به اعضای خانواده آموزش دهید که مراقب علائم افت قند خون در شما باشند، از جمله:

•         ضربان قلب نامنظم یا سریع

•         خستگی

•         رنگ پریدگی

•         لرزش

•         اضطراب

•         تعریق

•         گرسنگی

•         تحریک پذیری

•         گزگز یا بی حسی لب، زبان یا گونه

همانطور که افت قند خون شدیدتر می شود، علائم و نشانه ها می تواند شامل موارد زیر شوند:

•         سردرگمی، رفتار غیرعادی یا هر دو، مانند ناتوانی در انجام وظایف معمول

•         اختلالات بینایی، مانند تاری دید

•         تشنج

•         از دست دادن هوشیاری

قند خون پایین که هیپوگلایسمی نیز نامیده می شود، نیاز به درمان فوری دارد. برای بسیاری از افراد، قند خون ناشتا 70 میلی گرم در دسی لیتریا 3.9 میلی مول در لیتریا کمتر باید به عنوان هشداری برای هیپوگلایسمی عمل کند. اما عددی که سبب افت قند خون هر فرد می شود و علایم افت قند خون را در او ظاهر می کند، ممکن است متفاوت باشد، بنابراین مهم است که با متخصص مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید تا بدانید چه عددی برای شما به عنوان افت قند خون محسوب است.

به همین ترتیب، قند خون بالا چیزی است که باید مراقب آن بود. با تیم مراقبت های بهداشتی خود در مورد پیشنهادات مربوط به غذا، نوشیدنی و ورزش خاص در طول این ماه صحبت کنید و واکنش بدن خود را زیر نظر بگیرید. شما باید آماده باشید که دوزهای دارویی خود را به صورت مناسبی تنظیم کنید، و مهمتر از همه، آماده باشید که در صورت وجود مشکل، روزه داری را متوقف کنید.

اگر شما و خانواده‌تان برای درک خطرات و شناسایی بهترین راه برای مدیریت روتین‌تان وقت بگذارید تا بتوانید توصیه‌های تیم مراقبت خود را دنبال کنید، روزه‌داری در ماه رمضان می‌تواند با خیال راحت انجام شود.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-04-qa-diabetes-fasting-ramada.html